Privátní správa majetku - Wealth Advisors

Nástupnictví: život po životě

V případě, že firmu úspěšně převezmou a rozvíjejí děti zakladatele, ale třeba i nový majitel, stojí před zakladatelem firmy rozlousknutí několika dalších oříšků, které jsou s předáním firmy nerozlučně spjaty. Tady jsou.

Po předání firmy drtivá většina zakladatelů odpočívá, to je logické. Překvapivé ale je, že trvale odpočívat a užívat si rentiérství vydrží zhruba dva lidé ze sta. Zakladatelé po předání či prodeji rok až rok a půl cestují a potom je začnou „svrbět ruce“, což je zcela pochopitelné. Proto už v procesu řešení prodeje či nástupnictví doporučujeme uvažovat i nad tím, co se má stát po úplném či částečném opuštění firmy.

S prodejem či předáním firmy totiž přichází velká životní změna, která může v případě nepřipravenosti znamenat různý stupeň životní prázdnoty. Jak jsme zmínili v jednom z minulých článků, někteří majitelé mají vymyšlený nový byznys například s dětmi dlouho před spuštěním procesu nástupnictví, ale těch je skutečně jen hrstka.

Fond Prosperita: to je profit za rok nebo za sedm let?

Vedle nové životní náplně je dalším oříškem po opuštění firmy majetek. Práce s penězi a majetkem po odchodu z firmy začne být totiž pro každého zakladatele logicky velkým tématem, protože vydělávání peněz získalo zcela jinou rovinu. Nejde již o to budovat tržní podíl, řešit marže, náklady, cash flow, ale o to, jak nepřijít o nabyté peníze i majetek a jak vše rozmnožit, případně jak majetek rozdělit, komu a kdy. A v tom pravděpodobně každý zakladatel firmy musí logicky selhat, protože jde o zcela jiné přemýšlení, které se doposud neměl kde naučit.

Dalším společným jmenovatelem této situace je fakt, že zakladatelé firem netuší, co jejich peníze vlastně dělají.

Výjimkou totiž nejsou u kapitánů podniků situace, kdy trhy silně rostou, ale finanční kapitál majitelů firem se pohybuje v lepším případě v mírném plusu a je vystaven velkým rizikům ztráty. Přitom scénář, jak dochází k takovým situacím, je bohužel většinou podobný. Zakladatel má peníze uložené u některé (většinou u více) z českých bank. Peníze má vložené většinou na běžném účtu nebo v produktech dané banky a dalším společným jmenovatelem této situace je fakt, že netuší, co jeho peníze vlastně dělají. Výpis u finančních produktů totiž často obsahuje spoustu čísel, někdy i angličtinu či němčinu, kdy například není jasné, zda se u čísla jedná o profit za rok či výnos rozložený do sedmi let.

Stejně tak není často jasné, kolik měsíčně zaplatí majitel účtu na poplatcích. Pokud je takový finanční produkt zabalený do Zlatého konta, do občasné pozvánky na golf či ples a názvů jako Fond Prosperita, je jasné, že zakladatelé firem jsou ukolébáni falešným pocitem bezpečí, který většinou mizí po prvním auditu. Je velmi těžké přiznat si, že majetek nebyl spravován dobře. Je to ale pochopitelné, protože zakladatelé na to prostě nemají čas. Takové přiznání skutečnosti je prvním velkým krokem k zalepení ztrát a v úsilí dostat kapitál do odpovídající kondice a zabezpečení.

Family co?

Co tedy s penězi po ukončení nástupnictví? Jak zařídit, aby majetek nebyl tolik vidět? Má smysl svěřenecký fond? Má smysl peníze převádět do tropických daňových rájů nebo raději do bližších zemí? A má smysl dnes vůbec investovat do umění? Dalších otázek spojených s „životem po životě“ po opuštění firmy je spousta a příště si přiblížíme odpověď hlavně na poslední otázku, tedy jak je to dnes s investicemi do umění.

Stejně jako se setkáváme pravidelně s výše uvedenými otázkami zakladatelů firem, setkáváme se pravidelně i s otázkou, co je na servisu bank špatně a co je to ten Family Office, který nabízíme. Na servisu bank není špatného zhola nic. Jde jen o to, že během nástupnictví či prodeje firmy se zásadně mění současné a budoucí potřeby zakladatele firmy. Díky uspořádání služby do Family Office dokážeme, na rozdíl od bank, zajistit zcela nezávislý servis, protože naší odměnou není provize, kterou bychom dostali za to, že klientovi „prodáme“ nějaký produkt.

Hlavní přidanou hodnotou Family Office je tedy zcela jednoznačně nezávislost.

Vzhledem k tomu, že jsme odměňováni hodinovou sazbou či procenty ze spravovaného investičního majetku, byznys je pro nás zajímavý pouze v případě, že je s námi klient dlouhodobě spokojen a jeho investicím se daří. Hlavní přidanou hodnotou Family Office je tedy zcela jednoznačně nezávislost. A zjevně je to dobrá hodnota, protože jinak by tento servis neměl dlouholetou tradici ve vyspělých ekonomikách. Jeden styčný člověk, který má přehled o všech potřebách klienta, široký tým odborníků na jednotlivé služby, úspory z rozsahu a úspora času už jsou jenom dalšími benefity, kterými dokážeme zpříjemnit Family Office.

Wealth manažeři Radek Šiller a Vítězslav Křížek, Wealth Advisors

Předchozí příspěvek Další příspěvek

Téma Vás zaujalo a jste zvědaví na další článek?

Zadejte sem prosím Váš email a o dalším článku budete vědět ihned, jakmile ho zveřejníme.

Zvažujete teď prodej firmy nebo nástupnictví a nechce se Vám čekat na další články?

Napište nám na info@wealthadvisors.cz nebo nám zavolejte na telefonní číslo +420 224 233 713, rádi Vás provedeme.