Privátní správa majetku - Wealth Advisors

Svět umění: prodá se všechno, má smysl nakupovat?

Vítejte ve fascinujícím světě umění. Světě, který nabízí vzrušující hledání, nepředvídatelné hry s náhodou a překvapivé objevy. Ve světě, kde dobrodružství nikdy neskončí, pokud lidé budou hledat a objevovat své emoce stejně jako bezpečný přístav pro své peníze.

Přicházejí k nám lidé, které by před pěti lety vůbec nenapadlo investovat do umění. Mají nainvestováno v realitách, akciích i dluhopisech a hledají další alternativy, které by jim pomohly uchovat hodnotu vydělaných peněz. Kontaktují nás také klienti starších ročníků narození, kteří znají problém měnových reforem s tím, že “tohle” už kdysi zažili a jestli bychom jim pomohli vymyslet, jak se takovému znehodnocení peněz ubránit.

Klienti starších ročníků narození nám říkají, že “tohle” už kdysi zažili a jestli bychom jim pomohli vymyslet, jak se takovému znehodnocení peněz ubránit.

Zároveň v současnosti vzniká spousta nových fascinujících sbírek starých mistrů i současného umění. Do tohoto světa se pouštějí i lidé, kteří k umění nikdy neměli vztah, ale první ochutnávka jejich pohled zcela změnila a dnes nám dokonce sami posílají tipy na to, co by rádi viděli na stěně svého domu či v sejfu, protože z investice do uměleckých děl se také často stává vhodný doplněk domovů. To je podle nás dost pádných signálů, proč se na tento trh podívat trošku pozorněji.

Prodá se všechno

Co se týká samotných uměleckých děl, trh neuvěřitelně vyrostl, prodá se doslova všechno. Obrazy, grafiky, sochy. Jeden příklad za všechny. Náš klient si objednal obraz, který nakonec nechtěl, protože si koupi rozmyslel. Za hodinu byl obraz prodán jinému zájemci. A nešlo o malé peníze.

Náš klient si objednal obraz, který nakonec nechtěl, protože si koupi rozmyslel. Za hodinu byl obraz prodán jinému zájemci.

Stejně jako vyrostla poptávka, zásadně se rozšířila i nabídka uměleckých děl. Každý den dostáváme zhruba pět příležitostí ke koupi uměleckých děl s tím, že čtyři z nich nestojí za nic, ale páté je často objevem, které nás překvapí i s třiceti lety zkušeností v oboru.

Odhadujeme, že trh s uměním za poslední tři roky narostl o 40 % nových zákazníků. A není divu. Máme v zemi spoustu šikovných podnikatelů a podnikatelek, společnost bohatne a současné kroky vládnoucích garnitur znejišťují každého, kdo používá selský rozum.

Bez vlastního muzea nejste nikdo

Sečteno, podtrženo, jdeme ve šlépějích vyspělých zahraničních ekonomik. Úspěšní tam několik dekád před námi ukazují svůj status i prostřednictvím uměleckých děl. Například v USA není možné být skutečně bohatý a nepodporovat umění a u těch nejbohatších platí, že nemít vlastní veřejně přístupné muzeum s uměleckými skvosty je nemyslitelné. Je to tedy nejen otázka statusu, ale zároveň velmi chytré úvahy, protože umění dokáže odolávat inflačním tlakům a zachovat hodnotu vydělaných peněz napříč staletími.

Noví zákazníci, nové chutě, méně logiky

Trh s uměním byl vždy jakousi alchymií a tento trend je čím dál silnější vzhledem k faktu, že nyní na trh přichází mnoho nových zákazníků se spoustou nových chutí, protože investovat do umění dává smysl více, než kdy předtím.

Na trh přichází mnoho nových zákazníků se spoustou nových chutí, protože investovat do umění dává smysl více, než kdy předtím.

Jak ale začít a jak se nespálit, když se i díky pandemii zrodil sice mnohem širší, ale méně předvídatelný trh? A jak si to užít? A jak se tvoří cena uměleckého díla? A měla by do nákupu povídat manželka nebo děti? To jsou také otázky, na které se budeme snažit odpovědět v následujících několika článcích.

Wealth manažeři Radek Šiller, Vítězslav Křížek a Patrik Šimon, expert na umění, Wealth Advisors

Předchozí příspěvek Další příspěvek

Téma Vás zaujalo a jste zvědaví na další článek?

Zvažujete investici do umění a nechce se Vám čekat na další články?

Napište nám na info@wealthadvisors.cz nebo nám zavolejte na telefonní číslo +420 224 233 713, rádi Vás provedeme.